Asiakkaan asialla

(Päivitetty 25.4.2025)

Rosa Lindh vastaa MTV:n katsojien tyytyväisyydestä.

Kurkista Rosa Lindhin uratarinaan ja työhön Head of Customer & Loyalty -roolissa.

Aloitin MTV:n asiakaspalvelussa Customer Care Managerina vuonna 2017. Työilmoituksessa haettiin tekijää MTV:n asiakaspalvelun uudistamiseen, ja pääsin heti mukaan kehittämään täysin uudenlaista digitaalista asiakaspalvelua, jossa asiakkaita palveltiin pääosin chatin ja some-kanavien kautta. MTV toi tuolloin markkinoille maksullisen suoratoistopalvelun, jonka tekijäjoukko oli pieni ja pippurinen. Tehtävää asiakaspalvelun uudistamisen lisäksi oli paljon ja tavoitteet olivat korkealla. Oli mahtavaa olla mukana tiimissä, joka rakensi uutta, kokeili rohkeasti hullujakin ideoita ja oppi jatkuvasti omasta toiminnastaan.

Asiakaspalvelutiimi kasvoi ja siirryin Head of Customer Care -rooliin, jossa vastasin koko MTV:n asiakaspalvelun toiminnasta ja kehittämisestä. Sain vetovastuun ja ensimmäisen esihenkilöroolini varsin nuorena, alle kolmikymppisenä, ja olen valtavan kiitollinen saamastani mahdollisuudesta näyttää kykyni. MTV:llä panostetaan esihenkilötyöhön, ja olen kokenut omat esihenkilöni kannustavina ja ihmislähtöisinä mentoreina, joilta olen saanut oppia paljon. Edelleen ajattelen, että työssäni kaikista parasta on nähdä omien tiimiläisteni onnistuminen ja kasvaminen omassa roolissaan.

MTV:llä arvostetaan asiakaspalvelua ja meitä kiinnostaa aidosti, mitä asiakkaat ajattelevat. Uskon, että kaikkien, jotka haluavat työskennellä myynnin tai markkinoinnin parissa, tulisi hankkia kokemusta asiakaspalvelusta. Asiakaspalvelussa kuulee asiakkaiden äänen, oppii ratkomaan ongelmia nopeasti ja pääsee näkemään yrityksen toiminnan (niin hienoissa onnistumisissa kuin haastekohdissakin) kokonaisvaltaisesti.

MTV:llä asiakaspalvelu tekee yhteistyötä usean eri yksikön kanssa, joten tiimiläisiltä vaaditaan hyviä yhteistyötaitoja ja kykyä sisäistää uutta tietoa nopeasti. Halusimme MTV:llä tuoda asiakaspalvelijoiden työtä sisäisesti näkyvämmäksi, joten järjestimme ”agenttikoulun”, jossa pöllöjengiläiset, mukaan lukien toimitusjohtajamme Johannes Leppänen, viettivät vuorollaan hetken asiakaspalvelijan saappaissa.

Kun aloitin työni MTV:llä en rehellisesti ajatellut, että vielä kahdeksan vuoden jälkeenkin olisin täällä töissä ja täynnä intoa. Täällä saa rohkeasti kokeilla omia ideoitaan ja osallistua projekteihin, jotka eivät välttämättä kuulu omaan ydintehtävään. Olen saanut olla esimerkiksi mukana palveluidemme tuotekehityksessä ja liiketoiminnan suunnittelussa, vaikka se ei ehkä monissa muissa yrityksissä kuuluisi asiakaspalvelun vetäjän rooliin.

Nykyään toimin Head of Customer & Loyalty -roolissa. Tiimini tehtävänä on varmistaa, että ihmiset löytävät ja kuluttavat sisältöjämme sekä ovat tyytyväisiä MTV:n tuotteisiin. Huolehdimme, että MTV Katsomossa on helposti löydettävissä aina sen hetken parhaimmat sisällöt ja viestintäautomaatiot toimivat saumattomasti asiakkaan käyttäytymisen mukaan. Lisäksi olemme yhdessä asiakaspalvelun kanssa asiakkaan äänitorvi MTV:llä ja viemme asiakkaiden viestiä talossa eteenpäin.

Pöllöjengissä työskentelee huikeita asiantuntijoita, joita yhdistää rakkaus viihteeseen, urheiluun ja uutisiin. Täällä voi olla varma, että lounaspöydästä löytyy aina työkavereita analysoimaan edellispäivänä esitetyn sarjan ja pelatun ottelun mehukkaita käänteitä.

Olen lapsesta saakka rakastanut sarjoja ja uutisia. Leikimme pienenä veljeni kanssa MTV:n työntekijöitä kun ”editoimme” ohjelmia VHS-kaseteille itse tekemien ohjelmien ajolistojen mukaan. Arjen kiireidenkin keskellä tuntuu hienolle saada olla mukana mahdollistamassa suurien viihde-, urheilu- ja uutisilmiöiden syntyminen kaikille suomalaisille.

Pöllöjengi (MTV:n työntekijät), on nimensä veroinen työyhteisö, jossa jokaisen kädenjälki näkyy – lähelle ja kauas. Pöllöjengi tekee merkityksellistä työtä yhteiskunnassa. Pöllöjengissä viihdytään. Ja Pöllöjengissä jokainen on tärkeä tekijä. Blogisarjassa Pöllöjengin asiantuntijat kertovat työstään, työnsä merkityksestä ja arjestaan Pöllöjengissä omin sanoin.